duminică, 4 ianuarie 2015

Dan Brown - Seria Robert Langdon


Daniel (Dan) Brown s-a născut pe 22 iunie 1964, în Exeter, New Hampshire SUA. A moștenit pasiunea pentru dezlegarea misterelor, criptologie, simbolistică, anagrame, de la tatăl său care a fost profesor de matematică – împreună rezolvau multe jocuri de acest tip pe vremea când Dan era copil; tot de la părinți a căpătat interes pentru muzică, deoarece aceștia cântau în corul bisericii. A studiat la Phillips Exeter Academy din SUA, apoi a urmat un curs de Istoria artei la Universitatea din Sevilia, Spania.

În 1991 s-a mutat la Hollywood unde a cochetat cu muzica, dorind să își facă un nume în domeniu, iar pentru a se întreține, a predat la Școala Preparatorie din Beverly Hills. După aceea, s-a întors de unde plecase, ajungând să predea engleză la Phillips Exeter Academy și apoi spaniolă la clasele de gimnaziu de la Lincoln Akerman School. În 1993 s-a decis să devină scriitor, iar succesul l-a cunoscut cu adevărat după ce a lansat controversatul roman Codul lui Da Vinci, care l-a propulsat în rândul celor mai îndrăgiți autori la nivel internațional.
*****
Am preferat să-mi scriu părerea despre cele patru romane într-o singură postare (așadar va fi una foarte lungă), deoarece se află toate în același context: Robert Langdon – un profesor celebru de simbolistică și istoria artei la Harvard – este pus fără voia lui în fața situației fără ieșire de a decoda enigma din jurul unor simboluri și a unei crime cu implicații religioase, ce dezvăluie un conflict/caz de proporții; pe durata în care trebuie să dezlege misterul, este însoțit de o femeie, rudă cu decedatul/bărbatul răpit.

Mi-au plăcut temele abordate de Brown, mă atrag extrem de mult lucrurile de acest gen, chiar dacă stârnesc controverse (ce nu asigură notorietatea și succesul mai rapid ca un scandal?) și în ciuda limbajului simplu, tipic americănesc, menit să fie ușor de înțeles pentru un public vast și să umple cu informații niște goluri, consider descrierile orașelor, clădirilor, partea de istorie și explicațiile ca fiind grozave, precum și răsturnările de situații. Deși părerile sunt împărțite asupra veridicității subiectelor, mie una mi s-au părut foarte interesante, la fel și ideea împletirii științei cu religia și arta. Romanele nu au legătură între ele din punct de vedere al acțiunii, deci nu contează ordinea în care se citesc, fiecare are o temă distinctă.

*****

Robert Langdon #1 – Îngeri și demoni

Titlul: Îngeri și demoni
 Titlul original: Angels and Demons
Autor:  Dan Brown
Traducere: Adriana Bădescu
Editura: RAO
Categoria: Literatură universală, Thriller, Mistere
Seria Robert Langdon, Volumul #1
ISBN: 978-606-609-394-1
Anul apariției originalului: 2000
Anul apariţiei ediției prezente: 2009
Numărul de pagini: 576


Despre carte:  Îngeri și demoni  a apărut în anul 2000 și este primul volum din seria cu Robert Langdon. Acțiunea se desfășoară în decursul a o zi din prezent în Elveția și Italia, iar tema o reprezintă conflictul dintre reprezentanții Bisericii Catolice și cei din confreria secretă Illuminati (fondată de Galilei), situație ce se învârte în jurul unei răzbunări și a unei substanțe numite antimaterie, ale cărei efecte/consecințe pot fi colosale. 

Profesorul este chemat să își spună părerea în legătură cu un simbol misterios înfierat pe pieptul unui fizician ucis. De aici, lucrurile încep să se desfășoare contra cronometru, iar Langdon face echipă cu frumoasa Vittoria Vetra (fiica victimei), care este la rândul ei om de știință. Împreună, vor parcurge un drum cu peripeții ce implică simboluri vechi de 400 de ani, catedrale, locuri ascunse, periculoase – sub presiunea de a salva viețile unor preoți și chiar Vaticanul.

Basilica Sf. Petru, Vatican
Fotografie din arhiva personală

Două fragmente:
* „În Panteon, aerul era rece și umed, mustind de istorie. Bolta semisferică se arcuia deasupra, parcă lipsită de orice greutate, deschiderea ei fiind chiar mai mare decât cea acupolei de la San Pietro. Ca de fiecare dată, Langdon se înfioră când pătrunse în unica sală circulară, o remarcabilă îmbinare a artei cu ingeniozitatea tehnică. Deasupra lor, prin celebra deschidere rotundă din cupolă, intrau razele palide ale asfințitului. Oculus! „Gaura de drac”. 
Se aflau chiar sub ea.” (pag. 254)

*„Abia când reveni la începutul colecției și se urcă pe scara mobilă până la raftul de sus înțelesese cum era structurată această galerie. Aplecat, într-un echilibru precar, găsi cele mai groase registre, aparținând maeștrilor Renașterii – Michelangelo, Rafael, da Vinci, Boticelli. Acum realizează că registrele erau așezate în ordinea valorii monetare totale a colecției fiecărui artist. Înghesuit între Rafael și Michelangelo, se afla și numele lui Bernini; era mai gros de doisprezece centimetri.” (pag. 347)

Sursă foto
Despre ecranizare:  Deși romanul este primul din serie, filmul Angels and Demons (2009) a apărut după The Da Vinci Code (2006), însă nu este o continuare din punct de vedere al acțiunii. Am fost extrem de curioasă, așa că am vrut să văd filmul înainte de a citi cartea. E un film bunicel (subiectul este foarte interesant), dar dezamăgitor pentru mulți. Eu mă așteptam la mai mult suspans și la un Robert Langdon portretizat de Tom Hanks mult mai pasionat de mistere; aveam senzația că nu redă suficient de mult personajul la adevăratul său nivel. Și m-am ofticat, deoarece chiar îl simpatizez pe Hanks. Mi-l imaginam mult mai energic și cu patos. Oricum, se merită urmărit pentru temă și locații.

Sursă foto
Sursă foto
Sursă foto

Regie: Ron Howard
Distribuție:  Tom Hanks (Robert Langdon), Ayelet Zurer (Vittoria Vetra), Ewan McGregor (Camerlengo Patrick McKenna), Nikolaj Lie Kaas (Comandantul Richter), Pierfrancesco Favino (Inspector Olivetti), Nikolaj Lie Kaas (Hassassin), Armin Mueller-Stahl (Cardinal Strauss) și alții.

Angels and Demons (2009) trailer:


*****

• Robert Langdon #2 – Codul lui Da Vinci
Titlul: Codul lui Da Vinci
Titlul original: The Da Vinci Code
Autor: Dan Brown
Traducere: Adriana Bădescu
Editura: RAO
Categoria: Literatură universală, Thriller, Mistere
Seria Robert Langdon, Volumul #2
ISBN: 978-606-609-493-1
Anul apariției originalului: 2003
Anul apariţiei ediției prezente: 2012
Numărul de pagini: 512

Despre carte:  Codul lui Da Vinci a apărut în 2003 și este al doilea volum din seria cu Robert Langdon. De data aceasta, profesorul de simbolistică, fără să aibă de ales, face echipă cu Sophie Neveu, expertă în criptologie, pentru a rezolva misterul din jurul unei crime ce avusese loc în muzeul Luvru din Paris, care are la bază coduri ascunse în operele lui Leonardo Da Vinci, dar și o rivalitate dintre societatea secretă Prioria din Sion și congregația catolică Opus Dei. Langdon face niște descoperiri uluitoare.

Muzeul Luvru, Paris
Fotografie din arhiva personală

În ciuda numeroaselor controverse pe care le-a stârnit mai ales printre rândurile multor creștini, Codul lui Da Vinci s-a vândut în peste 80 milioane de copii în întreaga lume și a fost tradus în 44 de limbi.

Biserica Saint-Sulpice, Paris
Fotografie din arhiva personală

Două fragmente:
*„Se spune că biserica Saint-Sulpice este clădirea pariziană cu cea mai ciudată istorie. Construit pe ruinele unui vechi templu închinat zeiței egiptene Isis, locașul are un plan arhitectural care îl copiază până la centimetru pe cel al catedralei Notre-Dame. Aici au fost botezați marchizul de Sade și Baudelaire, și tot aici s-a căsătorit Victor Hugo. Seminarul de alături are un trecut bine documentat, cât se poate de neortodox, fiind odinioară locul clandestin de întrunire al unei serii întregi de societăți secrete.” (pag. 106)

*„ În contrast cu nuanța caldă a casetei, trandafirul încrustat era încrustat într-un lemn de culoare deschisă, probabil frasin, care lucea viu în lumina palidă. „Roza.” Armate și religii fuseseră fondate pornind de la acest simbol, fără a mai menționa diversele organizații secrete. Rozicrucienii. Cavalerii de Rosa Cruce.
– Hai! îl îndemnă Sophie. Deschide-o!
Langdon trase aer adânc în piept și apoi, după ce mai aruncă o privire asupra trandafirului încrustat, deschise capacul.
Multe idei îi trecuseră prin minte atunci când se gândea la ce ar putea găsi înauntru, dar nici una nu se apropia câtuși de puțin de realitatea pe care o vedea acum. Cuibărit în caseta căptușită cu un strat gros de mătase purpurie, se afla un obiect al cărui rost profesorul nu putea nici măcar să-l ghicească.” (pag. 226–227)


Sursă foto


Despre film: The Da Vinci Code (2006)
Deși romanul este al doilea din serie, aceasta a fost prima ecranizare. 
La fel ca în cazul Angels and Demons, mi-au plăcut mult locațiile și de data aceasta, un plus de farmec l-a adus Audrey Tautou. 
În rest, am aceleași păreri ca la Angels and Demons în legătură cu interpretările și suspansul.






Sursă foto

Sursă foto


Regie: Ron Howard
Distribuție:  Tom Hanks (Robert Langdon), Audrey Tautou (Sophie Neveu), Ian McKellen(Sir Leigh Teabing), Jean Reno (Căpitanul Bezu Fache), Paul Bettany (Silas), Alfred Molina (Episcopul Manuel Aringarosa) și alții.

The Da Vinci Code (2006) trailer:



 *****

• Robert Langdon #3 – Simbolul pierdut

Titlul: Simbolul pierdut
Titlul original: The Lost Symbol
Autor: Dan Brown
Traducere: Adriana Bădescu
Editura: RAO
Categoria: Literatură universală, Thriller, Mistere
Seria Robert Langdon, Volumul #3
ISBN: 978-973-54-0139-9
Anul apariției originalului: 2009
Anul apariţiei ediției prezente (cartonată): 2009
Numărul de pagini: 480


Despre carte:  Simbolul pierdut a apărut în 2009 și este al treilea volum din seria cu Robert Langdon. Acțiunea are loc în Washington D.C. și se învârte în jurul unei alte societăți secrete, de data aceasta, Francasoneria. Langdon se implică în rezolvarea misterului din jurul mentorului său, Peter Solomon, care a fost răpit și descoperă că singura modalitate ca acesta să fie salvat, o reprezinta pătrunderea în istoria secretă a masonilor. Profesorul trebuie să decodeze niște simboluri și este însoțit de sora celui răpit, Katherine Solomon, specialistă în noetică. Acțiunea implică locații ascunse, tuneluri și confruntări periculoase ce relevă adevăruri surprinzătoare.

Această carte s-a vândut în peste 30 de milioane de copii și s-a menținut timp de 6 săptămâni pe primul loc în topul New York Times, iar apoi a făcut parte din lista aceea încă 29 de săptămâni. Mi-e destul de greu să fac un clasament, întrucât am găsit în fiecare volum ceva care să-mi placă în mod deosebit, dar Simbolul pierdut parcă și pe mine m-a atras cel mai mult dintre toate.

Capitoliul SUA
Sursă foto 

Două fragmente:
*„ – Înțeleg. Și mai exact, ce sunt aceste... Mistere Antice?
Langdon oftă. „Ai câteva săptămâni la dispoziție?”
– Pe scurt spus, sintagma se referă la un corp de cunoștințe secrete, strânse laolaltă cu mult timp în urmă. Se spune că ele – și acesta este un aspect interesant – îi permit celui care le deține să acceseze capacități deosebite, latente în mintea umană. Adepții iluminați care posedau aceste cunoștințe jurau să nu le dezvăluie maselor largi, fiindcă le considerau mult prea puternice și prea periculoase pentru neinițiați.
 – În ce fel periculoase?
– Informațiile erau păstrate în secret din același motiv pentru care nu-i lăsăm noi pe copii să se joace cu chibriturile. În mâini pricepute, focul oferă lumină, dar, manevrat de cine nu trebuie, riscă să provoace mari distrugeri. (pag. 87)

*„(...) Cuvintele i se păruseră bizare atunci, dar acum înțelegea că vicarul îi transmisese astfel lui Peter Solomon un cod. Ca o ironie a sorții, codul respectiv constituise o parte a intrigii dintr-un roman mediocru pe care profesorul îl citise cu câțiva ani în urmă.
Sin-ceră.
Încă de pe vremea lui Michelangelo, sculptorii obișnuiau să ascundă micile defecte ale lucrărilor turnând ceară topită în fisuri și apoi presărând pe deasupra praf de piatră. Metoda era considerată un truc nepermis și, de aceea, orice sculptură „fără ceară” – în latină sine cera – era considerată o operă de artă „sinceră”. Iar expresia prisese. Chiar și astăzi ne semnăm scrisorile „cu sinceritate”, ca o mărturie că am scris „fără ceară” și că spusele noastre sunt adevărate.” (pag. 333)

Despre film: Acest volum nu a fost ecranizat. Columbia Pictures începuse colaborarea pentru producție, Sony Pictures angajase scenariștii, însă în cele din urmă, echipele au convenit să renunțe la producție, preferând în schimb să facă demersurile pentru adaptarea Inferno.

*****
• Robert Langdon #4 – Inferno


Titlul: Inferno
Titlul original: Inferno
Autor: Dan Brown
Editura: RAO
Categoria: Literatură universală, Thriller, Mistere
Seria Robert Langdon, Volumul #4
Anul apariției originalului: 2013
Anul apariţiei ediției prezente: 2013
Numărul de pagini: 512



Despre carte:  Inferno a apărut în 2013 și este al patrulea volum (și ultimul) din seria cu Robert Langdon. Profesorul se trezește pe un pat de spital, cu amnezie retrogradă (nu își amintește nimic din ultimele 36 de ore), dar are niște viziuni care îl pun pe gânduri. Într-o zi, Când cineva atentează la viaţa sa, este nevoit să fugă împreună cu o tânără doctoriţă, Sienna Brooks, singura care dorea să îl ajute și în care putea avea încredere. Din acel moment, Landon este atras într-o cursă contra cronometru pentru descoperirea locului în care se afla un virus ce urma să distrugă omenirea chiar în ziua următoare, dezastru pus la cale de o persoană din umbră. El trebuie să decodeze  anumite simboluri, indicii care au la bază Infernul (parte din poemul epic Divina comedie, scris de Dante Aligheri în Antichitate) și astfel ajunge în Florenţa, locul din care încep căutările ce implică pasaje secrete, detalii din artă și știință. Pe măsură ce acţiunea avansează, au loc răsturnãri de situaţii și descoperiri uluitoare, în Istanbul.

Inferno a câștigat voturile cititorilor de pe Goodreads în 2013, clasându-se pe primul loc, drept cartea anului, iar în New York Times a fost declarat bestseller, rămânând timp îndelungat pe locul 1 în topuri. Pentru mine, Inferno a reprezentat prima întâlnire cu Dan Brown, care m-a atras să le citesc și pe precedentele din serie. Pot spune că prima jumătate a romanului nu m-a impresionat, însă cea de-a doua m-a captivat și m-a pus pe gânduri. Mi-au plăcut în mod special descrierile, parţile ce ţin de simbolistică și dezvăluirile din final, care, pentru mine, au compensat cu vârf și îndesat prima jumătate ușor anostă a cărții.

Domul Santa Maria del Fiore, Florența
Sursă foto

Despre ecranizare: Conform Sony Pictures, filmările vor începe în aprilie 2015 și în rolul principal va fi, bineînțeles, Tom Hanks, iar regizorul tot Ron Howard, urmând ca lansarea filmului să aibă loc pe 14 octobrie 2016. Sper din suflet ca măcar de filmul Inferno să fiu mulțumită, dacă celelalte nu prea s-au ridicat la nivelul așteptărilor. Vom vedea ce va ieși...

*****
Concluzia mea este aceeași pentru toate volumele: din câte am observat, lumea se împarte între cei care au adorat aceste cărți, și cei cărora nu le-au plăcut deloc. Cert este că Brown a vândut deja zeci de milioane de exemplare în întreaga lume și a deschis apetitul multora pentru istorie, artă și simbolistică (fapt ce mă bucură, deoarece și eu sunt pasionată și este minunat când descoperă și alții frumusețea acestora). Mie mi-a plăcut foarte mult această serie, iar comparativ cu filmele, cărțile sunt de departe mai expresive.