miercuri, 14 mai 2014

"Sub aceeaşi stea", de John Green

   John Green s-a născut pe 24 august 1977, în Indianapolis, SUA.     A absolvit Kenyon College cu dublă specializare (engleză şi religie), iar după aceea a lucrat 5 luni precum ucenic de capelan la un spital pentru copii. 

      A intenţionat să devină preot, însă experienţele copiilor  bolnavi la care a fost martor l-au determinat să devină scriitor. În 2006 a debutat cu romanul Looking for Alaska, pentru care a fost onorat cu Printz Award, iar de atunci a mai publicat nişte romane şi nuvele. 



       Este foarte activ pe reţelele sociale, unde se ocupă împreună cu fratele său de un proiect numit VlogBrothers, un fel de corespondenţă prin bloguri video, unde interacţionează cu fanii. În 2012 a cunoscut cu adevărat succesul, prin apariţia celui mai recent roman al său, The Fault in Our Stars (ediţia în română, Sub aceeaşi stea, a apărut la editura Trei, în 2013), care a fost ecranizat anul acesta şi urmează a fi lansat pe 6 iunie în SUA (data vehiculată pentru România este de 13 iunie). Povestea acestei carţi a fost inspirată parţial de o fană a lui John Green pe nume Esther Grace Earl, care din păcate a decedat în 2010, la numai 16 ani, din pricina aceleiaşi boli cumplite de care suferă şi eroina.


*

Titlul: Sub aceeaşi stea
Titlul original: The Fault in Our Stars
Autor: John Green
Traducător: Shauki Al-Gareeb
Editura: Trei
Categoria: Beletristică, Literatură universală
Colecţia: Fiction Connection
ISBN: 978-973-707-743-1
Anul apariţiei: 2013
Numărul de pagini: 312






*
 Pe scurt, naratoarea este o fată de 16 ani pe nume Hazel Grace Lancaster,  bolavă de cancer tirodian cu metastaze în plămâni, care îl cunoaşte la grupul de suport pe Augustus Waters, (un tânăr chipeş, mai mare cu un an decât ea, ce suferă de cancer osos) - moment în care viziunea asupra vieţii i se va schimba complet. 



    Pe larg... Probabil foarte mulţi adolescenţi deja au citit-o, căci această carte este una dintre cele mai vândute din categoria Young Adult, însă consider că dacă o persoană rezonează cu un roman, o face indiferent de vârsta pe care o are. Eu am citit-o prima dată sub forma pdf în engleză, pe când încă nu era publicată la noi (nerăbdarea, deh), însă când am văzut pe rafturi ediţia de hârtie, n-am stat pe gânduri şi mi-am achiziţionat-o, căci o păzeam de mult să o adaug în colecţia mea din bibliotecă. Am recitit-o de curând, în aşteptarea ecranizării.   


      Poate că pentru unii lasă impresia de subiect-clişeu sau banal, însă de îndată ce pătrunzi în esenţă, când te gândeşti la mesajele pe care le transmite dincolo de povestea propriu-zisă, nu are cum să nu te mişte, măcar puţin. Nu am fost prea încântată de traducere, dar trecând peste acest aspect (ştiu că uneori este greu de adaptat încât să păstreze sensurile iniţiale şi să sune bine), mi-a lăsat o impresie puternică. Am lecturat-o de fiecare dată cu ochii plini de lacrimi şi zâmbetul pe buze, cu sufletul alături de personaje. 


    Întreaga poveste se învârte în jurul metaforelor. Suntem destinaţi să trecem prin anumite etape, însă depinde de noi cum reacţionăm şi cum ne bucurăm de lucrurile cu adevărat importante. Nu este o carte de dragoste, şi nici despre cancer, ci despre îndrăgostiţi care suferă de această boală şi totuşi îşi doresc să fie normali, să simtă sentimente specifice adolescenţilor, să caute sensuri şi să îşi urmeze visul ca oricare alţi tineri de vârsta lor, dar care nu au decât o  singură ocazie pentru a se bucura de anumite trăiri. Maturizaţi poate prea devreme din cauza experienţei bolii, descoperă cum să se bucure de lucruri care până atunci le erau necunoscute, ori prea puţin familiare, chiar dacă toată fericirea nu durează mult. 


*
    Câteva citate preferate din Sub aceeaşi stea (pe unul îl voi scrie şi în engleză, deoarece mi se pare mai plin de înţeles):


Am luat cartea de pe raft. 
- Ce zici dacă te sun când termin asta?
- Dar nici măcar n-ai numărul meu de telefon, mi-a spus. 
- Cred cu tărie că mi l-ai scris în carte.
Pe faţă i-a înflorit zâmbetul acela strâmb. 
- Şi mai spuneai că nu ne cunoaştem unul pe altul.

~~~~~~




“ - Dar n-are sfârşit. 
- Da, am fost eu de acord. 
- Tortură. Pricep pe deplin, pricep că ea moare sau aşa ceva.
- Corect, aşa presupun şi eu, i-am zis.
- Şi OK, destul de corect, dar există un contract nescris între autor şi cititor, iar eu consider că neterminarea cărţii încalcă acest contract. 
- Nu ştiu, am zis, simţind nevoia să-i iau apărarea lui Peter van Houten. Asta e o parte din ceea ce-mi place la cartea asta. Descrie moartea cu sinceritate. Mori la jumătatea vieţii, la jumătatea unei fraze. Dar eu chiar... Doamne, chiar vreau să ştiu ce li se întâmplă celorlalţi. Asta este ceea ce l-am întrebat în scrisorile mele. Dar el, mda, nu mi-a răspuns niciodată.

~~~~~~

“(...) but it is the nature of stars to cross, and never was Shakespeare more wrong than when he has Cassius note, 'The fault, dear Brutus, is not in our stars / But in ourselves.'”
(...) dar este în firea stelelor să fie potrivnice, iar Shakespeare nu s-a înşelat niciodată mai tare decât atunci când l-a pus pe Cassius să noteze: 'Nu stelele-s de vină, scumpe Brutus / Supuşi de suntem vina este-a noastră.'”

~~~~~~

“Faptul că încerci să păstrezi distanţa faţă de mine nu mă va face să-mi scadă afecţiunea pentru tine - sper că ţi-ai dat seama de asta, mi-a spus. 

~~~~~~

“- Ştiţi, ne-a întrebat el cu un accent delicios, ce a spus Dom Perignon după ce a inventat şampania?
- Nu, i-am răspuns eu. 
-'Veniţi repede: gust stelele.' Bine aţi venit în Amsterdam!”


~~~~~~

“- Sunt într-un montaigne-russe care doar urcă, mi-a spus.
- Şi sunt privilegiul şi responsabilitatea mea de a merge până la capăt cu tine, i-am spus.

*
   Ar fi mai fi unele care mi-au plăcut şi mai tare, dar ar însemna să divulg prea multe şi nu vreau să-i stric farmecul. Despre film, nu pot să spun decât că îl aştept cu mare, mare nerăbdare (cu pachete de şerveţele) şi că sunt mulţumită de alegerea actorilor (Augustus se apropie mult de cum mi-l închipuisem). John Green a urmărit îndeaproape filmările şi s-a declarat mulţumit de rezultat. 
*
"The Fault In Our Stars" official trailer: 

*
Ed Sheeran - All Of The Stars ("The Fault In Our Stars" Official Soundtrack):